onsdag 4. februar 2009

Natur og Ungdom krever dobbeltspor


Natur og Ungdoms landsmøte krever at dobbeltspor i Intercityområdet tas med i Nasjonal Transportplan som et viktig ledd i regjeringas arbeid for å kutte norske klimagassutslipp.

I år legger regjeringa fram Nasjonal Transportplan for perioden 2010-2019. Med andre ord, det er nå politikerne bestemmer om vi skal greie å kutte utslippa fra landets nest største forurenser, transportsektoren. For at det skal gå må planen prioritere utbygging av dobbeltspor på jernbana i stedet for kapasitetsutvidelse på veien. Trafikkveksten i framtida bør skje på jernbana, men det er det ikke mulighet for i dag. Dobbeltspor Oslo- Halden, Lillehammer og Skien vil gjøre togtilbudet mer attraktivt, med flere og mer punktlige avganger, kortere reisetid og større kapasitet. Mye forurensende person- og godstransport vil da kunne overføres til bane.

Bedre tilbud på jernbanen vil også være et betydelig sikkerhetstiltak. Hvis 30 % av lastebiltrafikken og 10 % av personbiltrafikken ble overført til toget, ville vi få 40 færre drepte og 1550 færre skadde i trafikken – hvert år. I tillegg mener Natur og Ungdom at det bør bygges midtdelere og utvida sideterreng på allerede eksisterende veier.

Lokallag og fylkeslag over hele Østlandet har i 2008 hatt aksjoner og jobba for å få mer jernbane inn i planen, og for å stoppe videre utbygging av firefelts E6 fra Kolomoen til Biri. Blant annet har Natur og Ungdom tatt toget Oslo-Halden med stortingspolitikere og fylkespolitikere, mens lokallag aksjonerte på hver stasjon. Vi har også arrangert ”Fakkeltog for tog” i Hamar med godt frammøte, under parolene ”Dobbeltspor før 2019” og ”Kjør på skinner – bli en vinner”.

Toget er den mest miljøvennlige transportformen, men i dag taper det konkurransen med bilen. For at Norge skal nå sitt mål om 20 % klimakutt innen 2020 er det helt nødvendig med en storsatsing på jernbane i Nasjonal Transportplan.

Aurora Furuseth
Leder i Hedmark Natur og Ungdom

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar