lørdag 14. mars 2009

Faktafeil om E6

Tirsdag 10. mars fremstiller HA, under overskriften «Snart skjebnedag for Norges blodigste veg», firefelts E6 som et sikkerhetstiltak. Det som kan redde liv er ikke flere felt, men midtdeler, og dette burde journalisten visst.

SINTEF skriver i en rapport fra 2004: «Det vi kan si med størst sikkerhet er at en vei med midtrekkverk har betydelig høyere sikkerhetsstandard enn en vei uten midtrekkverk» Videre står det at antall felt «synes å ha mindre betydning for trafikksikkerheten». I 2001 satte Statens Vegvesen ned en ulykkesanalysegruppe, som skulle utrede mulige sikkerhetsløsninger for strekningen Jessheim-Lillehammer. Denne gruppen foreslo bedre utforming av sideterrenget for å berge liv ved utforkjøringer, og midtrekkverk for å unngå møteulykker. Firefelts vei ble ikke nevnt.

Natur og Ungdom mener norsk samferdselspolitikk har to viktige utfordringer å løse: De høye klimagassutslippene og det høye antallet drepte og skadde på norske veier. Derfor mener vi at det umiddelbart bør bygges midtdeler, veiskuldre og forbikjøringsfelt. Med en slik løsning unngås de store naturinngrepene som vil følge med firefelts vei, og det tilrettelegges ikke for mer forurensende bilkjøring. Pengene som spares bør brukes til dobbeltspor på jernbanen, da tog er den sikreste og mest miljøvennlige transportformen.


Øyvind Aukrust
Nestleder i Hedmark Natur og Ungdom

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar